Hop til hovedindholdet

Social- og Boligstyrelsen logo

Virtuelt informationsmøde om støtte til implementering af Den Socialøkonomiske Investeringsmodel (SØM)


Dato og tid

Tirsdag d. 30. maj 2023 kl. 10:00 til 11:00

Tilmeldingsfrist

Mandag d. 29. maj 2023 kl. 10:00

Sted

Online, link sendes ud per mail, , Online, link sendes ud per mail

Virtuelt informationsmøde om støtte til implementering af Den Socialøkonomiske Investeringsmodel (SØM)


Arrangementsbeskrivelse

Socialstyrelsen tilbyder gratis implementeringsforløb til kommuner, der ønsker at styrke kompetencerne til at anvende SØM som redskab til at arbejde med sociale investeringer. Implementeringsforløbene er for kommuner, der ønsker at få mere viden om de budgetøkonomiske konsekvenser, der kan være over tid af sociale indsatser, og som ønsker, at denne viden skal understøtte beslutninger – både til gavn for borgerne og den offentlige økonomi.

Hvem er målgruppen for et implementeringsforløb?
Implementeringsstøtten er både for kommuner, der endnu ikke arbejder med SØM, men som har brug for hjælp til at komme i gang med at arbejde med modellen og investeringstankegangen, og for kommuner, der allerede arbejder med SØM, men gerne vil anvende modellen mere eller bedre, end de gør i dag.

Kommuner, hvor mindst én medarbejder har deltaget i SØM-uddannelsen, kan ansøge om et implementeringsforløb.

Skræddersyet forløb om SØM
Implementeringsforløbet skræddersys i samarbejde med den enkelte kommune og tilrettelægges, så det afspejler kommunens ambitioner og strategiske målsætning. Et implementeringsforløb varer ca. 6 måneder og er gratis for kommunen. Et implementeringsforløb er intensivt og består af ca. 6 heldagsworkshops og 6 virtuelle møder. Deltagende kommuner forventes at arbejde selvstændigt mellem workshops.

Implementeringsforløbene opbygges med fokus på:

  • Den redskabsnære rådgivning om brugen af SØM, herunder rådgivning om tilvejebringelse af datagrundlag og gennemførelse af beregninger.
  • Hvordan beregningerne bringes i anvendelse i en bredere omstilling af styringen og udviklingen af socialområdet, herunder arbejdet med investeringstankegangen.
  • Hvordan der arbejdes med investeringstankegangen i det tværfaglige samarbejde om udsatte borgere på tværs af faggrupper og forvaltninger.

Yderligere information om implementeringsstøttens indhold og formål

Der kan løbende søges om implementeringsstøtte.

Læs mere om ansøgningsforløb 

Praktiske oplysninger
Informationsmødet holdes virtuelt. Inden mødets afholdelse vil du modtage en mail med et link til det virtuelle møderum.

Tilmeldingsfrist: Den 29. maj 2023 senest kl. 10.00.

Behandling af personlige oplysninger
Socialstyrelsen anvender dine kontaktoplysninger til at fremsende informationer om arrangementet, herunder relevant materiale fra dagen og eventuel evaluering af arrangementet.

Deltagerliste mv.
Vi gør opmærksom på, at dit navn, stillingsbetegnelse og arbejdssted kan fremgå af en deltagerliste, som deles med de øvrige deltagere og eventuelle eksterne oplægsholdere. Hvis du ikke ønsker, at dine oplysninger skal stå på deltagerlisten, eller hvis du ikke ønsker at modtage materiale fra dagen, bedes du kontakte os på den mail, du modtager efter tilmelding til arrangementet.

Billeder
Vi gør opmærksom på, at Socialstyrelsen kan vælge at offentliggøre billeder fra vores arrangementer på Socialstyrelsens hjemmeside eller LinkedIn-profil. Socialstyrelsen vil altid foretage en vurdering af de enkelte billeder inden en eventuel offentliggørelse. Det vil i alle tilfælde være billeder, der alene viser en aktivitet/situation, der relaterer sig til arrangementets formål. Der vil ikke være tale om billeder, der har de enkelte deltagere i fokus. Socialstyrelsen kan offentliggøre billeder uden samtykke fra de personer, som fremgår på billedet, hvis det vurderes, at billederne er harmløse, og at eventuelle genkendelige personer ikke fremstår på en måde, hvor de vil kunne føle sig udstillet, udnyttet eller krænket.

Virtuelle arrangementer
Socialstyrelsens virtuelle arrangementer faciliteres via styrelsens Zoom-licens. Som udgangspunkt behandles personoplysningerne via datacentre i Europa, men der kan ske overførsel af udvalgte oplysninger til Zoom i USA, herunder din IP-adresse og det navn, som du angiver ved mødeopstart. USA betragtes som et usikkert tredjeland at overføre personoplysninger til. Dette skyldes bl.a., at de amerikanske myndigheder efter europæisk standard har for let adgang til data.

Rettigheder
Du kan læse om dine rettigheder og om din mulighed for at klage til Datatilsynet i Socialstyrelsens generelle persondatapolitik: https://socialstyrelsen.dk/om-os/organisation/persondatapolitik

Spørgsmål
Har du spørgsmål til behandlingen af personoplysninger, er du velkommen til at henvende dig til Socialstyrelsen. Du kan kontakte vores databeskyttelsesrådgiver Marie Buchholdt Brodde via telefon 21780620.

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >

Kontaktinformation til arrangør

Tine Hjernø Lesner
Tlf: +45 91 37 02 97
tihl@socialstyrelsen.dk

Kontaktinformation til arrangør

Tine Hjernø Lesner
Tlf: +45 91 37 02 97
tihl@socialstyrelsen.dk